Programma Symposium/Boekpresentatie “Werven en derven” (13 december 2019, KDC Nijmegen)

geplaatst in: Geen categorie | 0

Op 13 december aanstaande organiseert Stichting Echo ter gelegenheid van het verschijnen van de nieuwe Echo-bundel “De financiële grondslag van kloostergemeenschappen in de Lage Landen” een symposium. Deze studiemiddag, die zal plaatsvinden op het mede-organiserende Katholiek Documentatie Centrum (KDC) te Nijmegen, draagt de titel “Werven en derven. De financiering van religieus leven en katholieke caritas”.

U kunt zich aanmelden voor deze bijeenkomst per e-mail of telefoon bij het KDC (info@kdc.ru.nl of 024-3612457) tot uiterlijk maandag 9 december 2019. Deelname is gratis.

Het programma ziet er — onder voorbehoud — als volgt uit:

Tijd: 13:30 tot 17:30
Organisatoren: Stichting Echo & Katholiek Documentatie Centrum
Sprekers: Marie-Antoinette Willemsen, Erik Sengers, Vefie Poels, Cees Willemsen

13:30 || Inloop met koffie en thee.
14:00 || Opening door Joep van Gennip, voorzitter Stichting Echo.
14:05 || Inleiding op de dag door Marie-Antoinette Willemsen (Stichting Echo)
14:15 || ‘Vier Norbertijnen van Berne en het kapitaal’ door Erik Sengers (Tilburg School of Theology).
15:00 || Filmfragment ‘De Zusters van Veghel en hun portemonnee’. Gepresenteerd door Jeroen Neus (Stichting Verhalis).
15:10 || Pauze.
15:30 || ‘De financiering van de katholieke missiebeweging’ door Vefie Poels (KDC).
16:00 || ‘Het Kansfonds-archief: kansen en mogelijkheden voor onderzoek naar katholieke filantropie’. Inleiding door Cees Willemsen, aansluitend forumdiscussie met Eduard Kimman SJ en Maarten van den Bos (Banning Vereniging).
16:45 || ‘Werven en derven. De financiële grondslag van kloostergemeenschappen in de Lage Landen’. Marie-Antoinette Willemsen presenteert de nieuwe publicatie in de Metamorfosenreeks (Stichting Echo/Uitgeverij Verloren).
16:50 || Afsluiting & borrel.